Tuesday, September 15, 2009

Selamat Hari Raya Buat Semua Bloggers




InsyaAllah pagi esok saya akan berangkat pulang ke kampung (kampungku yang indah Tanjung Piandang, Perak) dengan Bas Transnasional, mujurlah ada sorang kawan lagi kat rumah sewa bujang saya yang balik hari khamis, maka bolehlah dia hantar saya pada pagi esok. (Yahuuuuuuuuuuuuu, RAYA !!!).

Dikesempatan ini, saya ingin mengucapkan selamat hari raya dan ingin memohon maaf kepada teman bloggers, rakan-rakan Maya jika ada entry dalam blog saya yang tidak berkenan dihati, atau ada antara komen-komen saya yang keterlaluan di blog kawan-kawan sekalian. (Skema Gileeerrr!!!!)

Kalau dah duk kat kampung susahlah sikit nak update blog nie (mane ade internet kat rumah melainkan kena pergi ke CC). Jadi, saya letakkan disini kad Raya ikhlas dari saya, harap kepada rakan bloggers yang berkunjung mengambilnya.

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin

تقبل الله منا ومنكم
semoga Allah menerima dari kami dan dari kamu

كل عام وأنتم بخير
semoga kamu semua dalam keadaan baik sentiasa


Masterzizoul
http://suaratanjung.blogspot.com/

29 ke 30?

Ayat-ayat puasa ini (al-Baqarah : 183,184,185, 186 dan 187) diterangkan begitu rupa dengan penggunaan gaya bahasa yang amat menakjubkan. Semuanya digambarkan dengan kata-kata yang lemah lembut, jernih dan indah dengan penggunaan gaya bahasa yang merangsangkan pembaca dan pendengar untuk mengerjakan perintah tersebut.

Allah S.W.T. memulakan dengan kata seruan yang amat digemari oleh semua orang-orang Islam iaitu :

yang bererti : “ wahai orang-orang yang beriman ”.


Kemudian disertai dengan suruhan agar umat Islam berpuasa sebulan di bulan Ramadan, tetapi dinyatakan bahawa ibadat ini bukan perkara baharu kerana telahpun dilaksanakan oleh umat-umat terdahulu :
كَمَاْ كُتِبَ عَلَىْ الَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِكُمْ

Ertinya : “ sebagaimana mana difardhukan ke atas umat terdahulu ”.


Kemudian diikuti oleh kata-kata perangsang seterusnya dengan lafaz :


Ertinya : “ hanya beberapa hari yang tertentu sahaja ”, iaitu bukannya difardhukan sepanjang umur dan sepanjang masa iaitu hanya 29 atau 30 hari sahaja berbanding dengan 360 hari dalam satu tahun.

Berdasarkan ayat Al-Quran di atas, maka tidak semestinya puasa hanya 30 hari sahaja kerana ia boleh jadi 29 hari. Ia boleh ditentukan samada melalui taqwim ataupun melihat anak bulan.

Umat perlu didedah sistem takwim tetapkan anak bulan

Pemahaman kaedah saintifik kelendar hijriah elak kekeliruan

HARI ini bersamaan 29 Syaaban 1430 Hijrah, pihak berkuasa di kebanyakan negara Islam sibuk membuat persiapan bagi menentukan tarikh 1 Ramadan, bermula waktu melaksanakan ibadat puasa yang menjadi Rukun Islam ketiga.

Balai Cerap Unit Falak, Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Darul Iman Malaysia (UDM) ialah satu daripada empat tempat di Terengganu yang menjadi tumpuan melihat anak bulan (hilal) bagi menentukan 1 Ramadan.

Tiga tempat lain ialah Bukit Kemuning di Kemaman, Bukit Besar di Kuala Terengganu dan Pulau Perhentian untuk daerah Besut. Rukyah hilal Ramadan dibuat pada petang ini di 28 lokasi ditetapkan bagi melihat anak bulan Ramadan dan Syawal di seluruh negara.

Pegawai Sains Unit Falak UDM, Syahril Hirman Azmee, berkata ahli jawatankuasa melihat anak bulan Ramadan bagi Balai Cerap Kusza berkumpul jam 5.30 petang ini untuk memulakan tugas yang dijangka selesai menjelang Maghrib.

Katanya, berdasarkan data ijtimak awal untuk Ramadan, pemisahan bulan lama dan baru bermula jam 6.02 minit petang 29 Syaaban dengan bulan dijangka terbenam jam 7.15 petang dan matahari pada 7.19 petang.


SYAHRIL HIRMAN menyelia kegiatan melihat anak bulan di Balai Cerap Universiti Darul Iman Malaysia.

"Dapat dijangkakan hilal (anak bulan) tidak kelihatan dan Syaaban digenapkan kepada 30 hari dan awal Ramadan bermula lusa (esok). Umur bulan pula boleh dikira daripada masa pemisah hingga matahari terbenam," katanya, semalam.

Beliau yang sudah terbabit dalam jawatankuasa melihat anak bulan sejak 2004 berkata, pemisahan bulan lama dan baru ketika matahari terbenam petang ini membolehkan umur hilal diketahui iaitu 1.22 jam.

Syahril Hirman berkata, dalam konteks menentukan tarikh 1 Ramadan, Malaysia menggunakan ketetapan rukyah dan hisab iaitu kaedah yang berkait rapat melalui proses melihat bulan dan perkiraan yang dijadikan fatwa.

Katanya, rukyah dan hisab bukan dua kaedah berbeza seperti difahami masyarakat sebaliknya ia adalah proses diguna pakai menentukan tarikh awal puasa dengan memenuhi syarat tertentu seperti faktor anak bulan kelihatan sebelum justifikasi dibuat.

"Ada beranggapan tidak perlu melihat hilal kerana takwim sudah menetapkan bila awal Ramadan seperti tahun ini jatuh pada 22 Ogos iaitu Sabtu. Hakikatnya, rukyah tetap dilaksanakan untuk melihat sendiri atau bagi memenuhi syarat sebelum pengumuman rasmi dibuat," katanya.

Menurut rencana Rukyah Menurut Astronomi Takwim di laman web Unit Falak UDM, www.falak.udm.edu.my, tidak dinafikan ada berpendapat cara penentuan awal puasa dan hari raya di Malaysia sudah ketinggalan zaman.

Mengikut sejarah, amalan penentuan awal bulan di Malaysia, khususnya Ramadan dan Syawal sering berubah dari segi kaedah tetapi sejak 1982, dasar rukyah dan hisab digunakan. Sebenarnya amalan merukyah turut mengalami perubahan, sesuai perkembangan teknologi dalam bidang astronomi.

Kini, semua tempat melihat anak bulan di Malaysia dilengkapi peralatan teodolit dan ahli rukyah dibekalkan data yang mengandungi jadual pergerakan bulan serta matahari pada hari rukyah.

Kemudahan itu dianggap memadai untuk merukyah anak bulan. Kedudukan anak bulan ditentukan setiap minit dan ahli rukyah bukan saja dipertanggungjawabkan melihat anak bulan tetapi juga meneliti bentuk bulan jika kelihatan.

Amalan rukyah di Malaysia juga tidak semata-mata melihat anak bulan secara fizikal atau dengan bantuan teropong, tetapi juga meliputi kepada melihat jisim anak bulan. Ahli astronomi dapat menghisab kedudukan anak bulan dan waktu berlaku ijtimak dengan tepat, tetapi belum dapat menentukan bilakah anak bulan boleh kelihatan.

Anak bulan tidak boleh terus kelihatan selepas berlaku ijtimak, tetapi memerlukan masa untuk membolehkan cahaya anak bulan itu dikesan mata manusia. Ini cabaran terbesar ahli astronomi Islam iaitu untuk mengemukakan tempoh di antara waktu ijtimak kepada waktu ia kelihatan buat kali pertama.

Ia tidak perlu mengambil kira faktor cuaca tempatan, tetapi sekadar membuat hubungan relatif kemampuan cahaya bulan mempamerkan cahayanya dalam keadaan biasa. Jika masalah itu dapat diselesaikan dan satu keputusan dibuat di kalangan ahli astronomi, ahli takwim boleh menggunakan tempoh itu sebagai asas takwim.

Masa depan penggunaan takwim berdasarkan anak bulan bergantung sepenuhnya kepada persefahaman negara Islam dan penerimaan mereka mengenai kaedah saintifik takwim hijriah.

Polemik dan kekeliruan masyarakat terhadap penetapan sesuatu tarikh boleh diatasi dengan mendidik mereka mengenai sistem takwim Islam, amalan merukyah dan ilmu falak itu sendiri.

Berita Harian

Friday, September 11, 2009

Kad Raya dari Maiyah



Selamat Hari Raya...كل عام وأنتم بخير
Terima kasih kpd Kak Maiyah kerana kasik kad raya nie..
Hari raya hari berbahagia, lupakan duka lebarkan senyuman.
Banyak saya belajar dari pengalaman hidup kak Maiyah.
Kita tidak memiliki mahupun mempunyai
kita hanyalah peminjam
dari pemilik segala-galanya.

Malam Lailatul Qadar


Bilakah Malam Lailatul Qadar

(Dipetik dari buku Koleksi Kuliah-Kuliah Akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah Menurut Manhaj Salaf As-Soleh oleh Ustaz Rasul Dahri)

Dalam sebuah hadith, Rasulullah صلى الله عليه وسلم telah bersabda:

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : تحروا ليلة القدر في الوتر من العشر الأواخر من رنضان

“Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: Pilihlah (carilah) malam Lailatul Qadar di (pada hari) ganjil dari sepuluh terakhir dari bulan Ramadan”

(Hadis Riwayat Bukhari (1878) Solat at-tarawikh)

Imam Syafie رحمه الله berkata:

“ Menurut pemahamanku, والله أعلم, Nabi صلى الله عليه وسلم setelah ditanya: Apakah kami mencarinya dimalam ini? Baginda menjawab: Carilah dimalam tersebut”

( Lihat: Syarhus Sunnah, 6/388)

Adapun yang dimaksudkan: “Carilah dimalam tersebut”, ia telah diterangkan dari Ibnu Umar رضي الله عنهما beliau berkata: Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:

“Carilah (malam tersebut) pada sepuluh hari terkahir, jika tidak mampu janganlah tertinggal tujuh hari yang tersisa”

( Hadis Riwayat Bukhari (3/221). Muslim (1165)

Dari Aisyah رضي الله عنها pula berkata:

“Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersungguh-sungguh beribadah pada sepuluh hari terakhir yang tidak pernah dilakukannya di waktu lain”

(Hadis Riwayat Bukhari (4/233). Muslim (1174)

Dari Aisyah رضي الله عنها berkata lagi:

“Rasulullah صلى الله عليه وسلم jika telah masuk sepuluh hari terakhir, baginda mengikat kuat kainnya, menghidupkan malamnya dan membangunkan isterinya”

(Hadis Riwayat Muslim)

SuaraTanjung: Dengan bersumberkan hadis-hadis yang sohih, marilah kita memanfaatkan 10 malam terakhir ini demi mencari Lailatul Qadar. Sudah semestinya Malam ini adalah yang teristimewa jika dibandingkan dengan malam-malam yang lain kerana Rasulullah sendiri memperingatkan umat-umatnya agar tidak terlepas memperoleh malam Lailatul Qadar. Persiapan Raya perlu dibuat tapi berpada tapi jangan sampai menyebabkan kita terleka dan terlepas Lailatul Qadar.

Monday, September 7, 2009

Blog Nabi Kahar

Semasa blogwalking dalam forum al-ahkam.net terjumpa link kepada blog Nabi Kahar. Pening, hairan, marah bercampur-campur perasaan bila melihat ada manusia yang cukup jahil tidak sedar apa yang sedang dilakukannya menempahkankan dia ke dalam Neraka Jahannam. Lagi menghairankan ada juga manusia-manusia yang sudi menjadi pengikut. Cuma lucu bila baca komen-komen pengunjung blog karut ini. Selamatkan akidah kami di akhir zaman ini Ya Allah.

Link kepada Blog Nabi Kahar :

http://messengerofgodtoday.blogspot.com/

Friday, September 4, 2009

Jangan tinggalkan aku Tuhan


Album : Diwani - Satu Peringatan


Tuhan…

Jangan tinggalkan aku Tuhan

Kalau Engkau tinggalkan aku Tuhan

Apalah erti hidup ini

Jika Engkau biarkan aku Tuhan

Segala yang ada tidak ada erti

Apalah erti hidup tanpamu Tuhan

Aku memerlukan Mu

Jika Engkau pimpin aku

Segala yang ada mempunyai makna

Setiap milikanku mempunyai erti

Kalau tidak memiliki apa-apa pun

masih mempunyai

Begitulah besarnya erti hidup ini

Bersama mu bahagialah hati

Cerialah muka walaupun papa

Kalau hidup ini tidak bersama mu

Hilanglah bahagia ceria tiada

Walaupun berkuasa dan kaya

Betapalah kalau miskin dan papa

Bertambah malang bahkan celaka

Engkau adalaha keperluan di dalam kehidupan

Engkau adalah cahaya menyuluh harapan

Engkau adalah diperlukan di dalam sebarang hal dan keadaan

Engkau adalah segala-galanya

Jangan tinggalkan aku Tuhan

Jangan biarkan aku Tuhan

Itulah harapanku padamu

Dengan rahmatmu

Tuhan harap tunaikan

Tuhan harap….

Harap….

Tunaikan…

Tuesday, September 1, 2009

Dengki


Pernahkah anda berperasaan dengki? Bagaimana rasanya ketika dihinggapi penyakit dengki ini?.

Dengki secara mudahnya boleh dikatakan sebagai perasaan cemburu melampau apabila melihat seseorang memiliki sesuatu melebihi kita. Perasaan ini dialun dengan campuran rempah lain iaitu mahukan kelebihan itu segera pergi atau hilang atau menginginkan orang itu ditimpa malapetaka.

Dengki memang berbahaya, kalau dah kena penyakit ni memang susah nak pulih. Hidup akan menjadi sengsara kerana tidak tahan jiwanya melihat kawan-kawan disekeliling mendapat sebarang kelebihan. Diri merintih, keluh kesah, tidak senang duduk, rasa marah, rasa tidak puas hati. Kenapa dia mesti lebih daripada aku? kenapa dia mesti sempurna daripada aku?.

Ia membakar perasaan mulia dalam hati dan membenihkan perasaan permusuhan dan kemusnahan yang cukup dasyat. Kalau tak diubati nescaya tidak amanlah hidup sehinggalah matinya.

Biarpun sentiasa menafikan ketidakhadiran perasaan di dalam diri kita namun hakikatnya benih hasad dengki sentiasa wujud dalam tubuh badan kita (termasuklah penulis). Ia akan membesar jika kita mencampakkan baja memberikan ia peluang untuk bertunas dan berakar tunjang dalam hati kita. Hati akan ditutupi dengan lebatnya daunan pohon dengki daripada mendapat sinaran hidayah.

Mahukan apa yang dimiliki oleh orang lain? Usaha didahulukan, pencapaian diutamakan. Seperti kata pepatah arab من جد وجد, siapa yang berusaha dia akan dapat. Rezki kita, kita makan rezki orang jangan kacau. Allah Maha Adil dalam segala-galanya termasuklah menentukan rezki hamba-hambanya.

Jangan sengsarakan diri dengan mencemburui kejayaan orang lain. Praktikkan konsep syukur dengan sentiasa melihat orang yang lebih susah daripada kita agar mampu melunakkan hati kita. Kita mampu memiliki apa yang diingini jika betul caranya dan dengan keizinan ilah yang Esa.